
ライティングを授業に取り入れるコツ(避けるべき落とし穴)(1/3)
Alexis先生による、英語でライティングを教える効果的な方法のご紹介です。生徒が学びやすいフィードバックを提供するテクニックや、教師の負担を減らすコツについても触れています。全3回の連載、最後までお楽しみください。
Tips on Integrating Writing into the Classroom (and Some Common Pitfalls to Avoid) (1/3)
I let out a big sigh as I look down at the pile of written assignments I am marking. Marking writing assignments is a painful process. Most of my students don’t like writing in English, and find the lessons difficult and tedious. Not that I can blame them: the writing topics are dry, and writing lessons generally consist of students sitting in silence, flipping through paper dictionaries (electronic nowadays) as they stress over what to write. By the end of the lesson, even the liveliest of students are mentally drained and happy to be done with English. The end result is a mass of assignments that reflect the students’ boredom. On top of that, most of the assignments are absolutely full of mistakes – often the same ones that I have corrected for them time and again, but which they never seem to remember.
This was a common scenario when I first began teaching writing classes, but one which (thankfully) I learned is easily avoided. Essentially, a lot of it comes down to student engagement, task set-up, and feedback. Here are some tips I would like to share.
Set the writing task up for success
- Introduce useful language
- Include a brainstorming session
- Present a text sample
- Have students review and rewrite their work
This may seem obvious, but providing your students with vocabulary and grammar that may be useful for completing the task is likely to have a positive impact on the quality of their writing. This can be done by simply providing the language and explaining it, or as part of a noticing activity if you have time.
Some students may struggle to think of things to write, so giving them an opportunity to brainstorm ideas before they begin writing can make a huge difference to the quality of what they produce. This can be done individually, in small groups, or (if there is time) with the whole class.
It is often helpful to show students an example of what they are expected to produce. This can give them a better idea of aspects such as format, style, common grammatical features, and useful vocabulary and phrases.
After your students have received linguistic and content feedback on their first draft, have them write an updated second draft.
ライティングを授業に取り入れるコツ(避けるべき落とし穴) (1/3)
採点中の作文課題の山を見下ろして、私は大きなため息をついた。 ライティング課題の採点は骨の折れる作業だ。 私のクラスのほとんどの学生は英語で文章を書くのが嫌いで、授業は難しく退屈だと感じている。 とはいえ、彼らを責めることはできない。作文のテーマは面白みがなく、授業はたいてい学生たちが黙って座り、紙の辞書(最近は電子辞書)をめくりながら、何を書けばいいのか悩んでいるのだ。授業が終わるころには、どんなに元気な学生でも精神的に疲れ果て、英語が終わったことを喜んでいる。 その結果、学生の退屈さを反映した課題が大量に出されることになる。 その上、課題のほとんどは、私が何度も訂正してきたはずの同じ間違えばかり。学生たちはまったく覚えていないようである。
これは私がライティングのクラスを教え始めたころによくあった光景でしたが、ありがたいことに、これは簡単に回避できるということを学びました。 基本的には、生徒の取り組み方、課題の設定方法、そしてフィードバックの仕方が大きく影響しています。 ここでは、そのヒントをいくつか紹介したいと思います。
ライティング課題を成功へ導くための準備
・役立つ表現を紹介する
・ブレインストーミングの時間を設ける
・参考となる文章の例を提示する
・学生に自分の作文を見直し、書き直させる
これは当たり前のことのように思えるかもしれませんが、課題を完成させるために役立つ語彙や文法を学生に提供することで、彼らの作文の質が向上する可能性があります。これは、単に語彙を提供して説明するだけでもよいですし、時間があれば「気づき」を促す活動の一環として行うこともできます。
学生によっては、何を書けば良いか考えるのに苦労する人もいるでしょう。そのため、書き始める前にそのアイディアをブレインストーミングする機会を与えることで、出来上がるものの質が大きく変わります。 これは、個別でも、小グループでも、時間があればクラス全体で行うこともできます。
学生にどんなものを作成することが期待されているのか、例を示すことはしばしば役に立ちます。 そうすることで、学生は、形式 、スタイル、一般的な文法的特徴、有用な語彙やフレーズなどの側面について、より明確な理解を得ることができます。
次回(2)へ続く▷
Alexis先生の他の記事はこちら
ELEC英語講師陣 紹介ページはこちら